Leven vanuit je idealen

Als er één ding is, waar ik me het afgelopen jaar in verdiept heb, is het kwaliteit van leven. Het is fascinerend om te zien, hoe mensen zichzelf van druk, gestrest, stroperig en onzeker om kunnen turnen naar relaxed, energievol en zelfverzekerd. Dit heeft te maken met de manier waarop ze naar zichzelf en hun leven durven te kijken. Ze hebben hun leven een compleet andere wending gegeven. Niet zozeer door drastisch hun hele leven om te gooien, maar door kleine aanpassingen in keuzes te maken. Eén van deze keuzes is bijvoorbeeld, jezelf centraal durven stellen. Hoe je dit kunt doen kun je lezen in mijn vorige blog ‘het dertigers dilemma’, waarin ik je leer jezelf vooral niet te vergeten, ten koste van anderen. Jij bent de belangrijkste persoon in je leven en je kunt pas echt geven, als je goed voor jezelf zorgt en leeft vanuit je idealen. Als je vanuit deze kern durft te leven en te handelen, ben je op je best. Als het niet goed met je gaat en je blijft geven, zonder dat je voor jezelf zorgt, ga je onderuit.

The gift of giving

De ‘gift of giving’ betekent eigenlijk dat je een ander toestaat jou iets te geven. Waarom is dit nu eigenlijk zo belangrijk en krachtig? Je kent misschien wel de reactie: ‘Och dat had je echt niet hoeven doen, dank je’ of ‘dit is toch veel te gek, doe niet zo mal?’ Dit is de mooiste reactie die je een ‘gever’ terug kan geven. Bij het geven, gaat het de gever om een ervaring die je een ander geeft. Het mystieke, de geheimzinnige van het uitpakken van het cadeautje en de bevrediging van wat er in zit. Daarnaast het prachtige gevoel, dat er iemand is in je omgeving die iets voor je doet. Hij of zij geeft je het gevoel dat je er toe doet.

Wat we vaak vergeten, is dat ervaring van de gever minstens net zo intens is, of misschien nog wel intenser. Het gevoel iets voor een ander te kunnen doen. De ervaring iemand een gelukzalig gevoel te geven. Uiteindelijk gaat het de gever om jouw reactie, die hem vervolgens weer een goed gevoel geeft. Hij of zij voelt zich een beter mens, is gelukkig. De ander staat jou toe iets voor hem of haar te kunnen doen. Hij of zij geeft jou de ‘gift of giving’. Het werkt echt magisch.

De ‘gift of giving’ werkt ook sterk als mensen toestaan dat jij iets voor hen kunt betekenen of doen. Dit vinden ontvangers vaak lastig, omdat ze het gevoel krijgen het niet alleen te kunnen. Er zijn veel mensen die geen hulp durven accepteren omdat ze daardoor het gevoel krijgen dat ze falen. Ze beseffen niet, dat het de ander gaat om de ervaring iets voor een ander te kunnen betekenen. Met andere woorden; ze voelen zich belangrijk op het moment dat ze iets voor jou kunnen betekenen. Op het moment dat je een ander niet toestaat iets voor je te kunnen betekenen, zal diegene zich afgewezen voelen. Geef daarom mensen in je omgeving ‘the gift of giving’.

The power of giving

Het effect van geven werkt het sterkst als iemand het op het moment niet verwacht. Op een verjaardag verwacht je namelijk dat je cadeautjes krijgt, en bevat de ervaring op het moment alleen de verassing wat er in het cadeautje zit. Dit geldt nog sterker voor de gever. Als je iets geeft op een moment dat de ander het totaal niet verwacht, is de reactie heftiger. Stel je voor, je besluit je verjaardag niet te vieren en bij thuiskomst hebben je beste vrienden zich in je huis verstopt om je een geweldige ervaring te bezorgen. Of je verrast je opa of oma met hulptroepen om hun tuin zomerklaar te maken.

Iets doen voor de wereld

De opbrengst van Serious Request was in 2016 8,7 miljoen waarvan 2,5 miljoen door de nagellak-actie van Tijn. De ongeneeslijk zieke Tijn werd massaal gesteund. Hij zette zich, tijdens Serious Request in, om wat voor de wereld te kunnen betekenen. Wij gaven massaal aan Tijn en daarmee aan de wereld. Hij gaf ons ‘the gift of giving’. Zijn verhaal was zo ontroerend. Heel Nederland wilde, voor de laatste keer, wat voor Tijn te kunnen betekenen. Dat gaf heel Nederland een goed gevoel. De ‘gift of giving’.

Ja, ik wil graag een ontdekkingsreis naar het beste in mezelf

Reacties

reacties

CategorieGeen categorie
Logo_footer   
     © 2016 Personal Slim

Volg ons: