Van “Backham” naar Beckham

Sportief gezien kent mijn achtergrond ups-and-downs. Van super fanatiek fitness (tot mijn 18e) tot fanatiek bankhanger (vanaf ongeveer mijn 21e) . Maar zoals bij iedere man/vrouw komt er een punt in het leven waarin je denkt “het roer moet om”.
Voor mij kwam dat punt rond mijn 30ste . Noem het een “quarter life crisis” maar ik merkte dat ik niet lekker in mijn vel zat. LifeLines, een landelijk onderzoek onder de bevolking, zocht op dat moment proefpersonen en ik dacht, ach wie weet komt hier wat uit wat mijn gevoel kan verklaren want dat het iets lichamelijks moest zijn wist ik wel zeker.

De meeste testen van Lifelines kwam ik prima door maar er was 1 test waar ik mij zorgen over maakte en dat was een longtest. Hieruit kwam naar voren dat mijn longcapaciteit voor een 30 jarige wel heel erg slecht was….. Tja verklaar dat maar eens…… Oh ja wellicht weten de meesten mensen dit niet maar ik rookte in die tijd 2 pakjes halfzware shag per week én ik woog toen ruim 95 kilo.

Dit was voor mij het omslagpunt en stelde mijn eerste doel:

Stoppen met roken

Zoals velen weten is roken (op een suikerverslaving na) een van de hardnekkigste verslavingen. Maar ik had mij voorgenomen “ik stop”. Duidelijk doel en ik had mij zelf hiervoor een jaar gegeven. Op dat moment tijdens een gezondheidsweek van mijn oude werkgever Omrin startte er een stoppen met roken campagne van Stivoro. Dit heeft mij zeker geholpen en een jaar later (en enkele kilo’s zwaarder inmiddels 100+ ) doel 1 bereikt. Ik was gestopt met roken.
Maar tja hier komt mijn “backham” verhaal. Ik kan echt niet voetballen en dat zal ik ook nooit kunnen, maar door al die extra kilo’s had ik een paar “love handels” die mijn vriendin lieftallig backhams (Rug Hammen) noemde. Hier moesten wij maar eens iets aan gaan doen en doel twee was geboren.

Afvallen

Inmiddels zijn we ergens halverwege 2012 (begonnen met wat joggen) na de vakantie had Kim een verrassing, een proefles Bootcamp bij Bootcamp Leeuwarden. Op zaterdagochtend om 9:30 was mijn eerste kennismaking met Danny Matthijs. Afzien, dat is het enige wat ik hier over kwijt wil want jemig ik had het gevoel meer dood dan levend te zijn en half kotsend boven de bosjes hangen. Maar ik had een nieuwe verslaving! 3-4 x per week Bootcampen daar valt een mens wel van af. Binnen no-time was er 10-15-20 kilo af. Doel 2 was bereikt streefgewicht gehaald! Inmiddels waren mijn “backhams” verdwenen en had ik de conditie van Beckham (voetballen kan ik nog steeds niet).

Maar wat dan? Want je wil natuurlijk niet terugvallen in oude gewoontes.

Extra hobby

Bootcamp groeide en groeide en ze hadden meer trainers nodig. Ik zag mijn kans en greep deze (onder aanmoediging van Kim) met beide handen aan. Een nieuwe hobby en natuurlijk ook doelen, want je kan niet zomaar trainer worden, daarvoor moet je de schoolbanken in en je diploma’s halen als fitnesstrainer / Fitvak. Inmiddels ben ik al bijna 4 jaar al vrijwilliger bij Bootcamp Leeuwarden en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Tijdens deze periode ben ik ook samen met mijn Bootcamp maatje gaan hardlopen. Een nieuw doel moest worden gesteld.

Acht kilometer hardlopen

Dus het volgende doel was gepland samen met een loopmaatje getraind voor de 8 van Drachten. Super! Meteen de beker mee naar huis als team voor de Rabobank. Een nieuwe verslaving was geboren. Nooit gedacht dat ik zo veel plezier kon halen uit het hardlopen. Zoals ik zo vaak hoor “hardlopen is niets voor mij”, “ik ben niet gebouwd om hard te lopen” en ga zo maar door. Zo dacht ik vroeger ook. Inmiddels ben ik er wel achter dat er alleen mentale drempels zijn en nagenoeg geen andere redenen zijn die bepalen of je wel of niet KAN lopen, want willen is natuurlijk een andere zaak .
Dus 8K gehaald op naar het volgende doel!!

Mijn eerste halve marathon

De Loop Leeuwarden 21,1 kilometer lang afzien samen met mijn loopmaatje. Geweldig wat een ervaring! Een superdag en dik PR. Dat heb je natuurlijk wel vaker als je voor de eerste keer een loopje doet. Met een grote groep vanuit Bootcamp deelgenomen aan dit evenement en dat maakt het ook zo ontzettend leuk. Sporten in groepsverband, je successen en ervaringen delen etc.. Ontzettend leuk en motiverend. Maar helaas kunnen sommige doelen ook leiden tot blessures hierdoor was het soms ook moeilijk om gemotiveerd te blijven en was er niet altijd sprake van verbetering. Gelukkig als je blijft trainen zal de motivatie weer terugkomen en is er altijd ruimte voor verbetering.

Mijn eerste hele marathon

Op een gegeven moment heb je het plafond bereikt van wat je kan. Voor mij is de rek er wel redelijk uit als het op verbetering aankomt op het gebied van halve marathons. Ze zijn niet meer op twee handen te tellen. Dus wat doet een mens dan? Precies je stelt jezelf een nieuw doel: een hele marathon! Maar tja wat is een doel zonder subdoel,  precies de kans dat als je 1 doel niet haalt, je niets haalt ;-). Doel gesteld: 42,2KM < 3:00:00. Amsterdam here we come! Op 2 minuten en 58 seconden na had ik mijn doel bereikt. De marathon uitgelopen, maar… niet binnen de 3 uur. Was het dan een onrealistisch doel? Misschien wel voor een eerste marathon maar gezien de 3 minuten verschil zeker niet geheel onrealistisch. Doel 1 gehaald op naar het subdoel.

Mijn tweede hele marathon

Dit jaar is het mij dan toch gelukt om binnen de 3 uur, ondanks het feit dat ik zo dichtbij was de vorige keer, was het zeker geen appeltje eitje. Een marathon training kost veel tijd. Je moet veel kilometers maken en natuurlijk met regelmaat trainen. Door (luxe problemen) werk, vakanties etc., had ik niet de voorbereiding die ik had gehoopt. Het doel van een sub 3 uur marathon had ik dan ook wel een beetje bijgesteld. Ook de start zat tegen, ik was ingedeeld in een later startvak dus vele lopers voor mij, veel uitwijken/inhalen, hartslagmeters die los schoten etc.. Maar onder aanmoediging van Kim heb ik de race uiteindelijk goed kunnen opbouwen en is het mij toch gelukt om mijn doel te realiseren. Positief blijven denken dan is alles mogelijk!

Ultieme doel gesteld IRONMAN

Tja dan denk je natuurlijk dan heb je de marathon gehaald binnen de 3 uur, dus dan ben je klaar. Maar nee, een nieuw doel bood zich alweer aan. Misschien wel het ultieme doel, een hele triatlon. 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km lopen. In 2018 zal het moeten gebeuren. Is het een doel? Jazeker! Is het realistisch? Tja, daar zal ik de komende maanden achter komen maar ik ga er voor. Samen met Personal Slim hebben wij een trainingsschema gemaakt waarin wij opwerken naar de eerste fase een olympische afstand samen met 20 medetriatleten gaan wij een mooie periode tegemoet. Vanaf het nieuwe jaar zullen wij starten met dit traject en na 6 maanden zullen wij klaar zijn voor de eerste fase en deelnemen aan de triatlon van Stiens op 1 juli. En wie weet… Kailua-kona 2020 🙂 voor de kenners!

Moraal van het verhaal

Stel doelen! Want, om zonder een doel te trainen, is het heel moeilijk om gemotiveerd te blijven. Maar stel jezelf wel haalbare doelen want er is niets zo frustrerend als het niet halen van je doelen. Teleurstellingen horen bij het leven, raap jezelf op en kom er sterker uit. Van “Backham” naar Beckham!.  Met een maatje heb je altijd een stok achter de deur. Help elkaar beter te worden en daag elkaar uit. Dit werkt motiverend en helpt je makkelijker je doelen te behalen. Heb jij wat extra hulp nodig om je doelen te halen kom dan naar Personal Slim en schrijf je in. Wij helpen jou je doelen te stellen en te realiseren! Laat je motiveren en inspireren! Welkom bij de Bootcamp familie 🙂

 

 

 

 

Reacties

reacties

CategorieGeen categorie
Laat een reactie achter:

*

Je e-mail adres wordt niet zichtbaar op de site.

Logo_footer   
     © 2016 Personal Slim

Volg ons: